بازگشت
2024/07/14 (( 14 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

برخی از علاقه‌مندان مسابقات کبوتر، مسابقات مسافت طولانی را به عنوان مهم‌ترین رویداد کبوتران می‌دانند، اما من از آن‌ها نیستم. من معتقدم که مسابقه دادن در هر مسافتی ساده است، ولی پیروز شدن در هر مسافتی دشوار است.

من طرفدار مسابقاتی هستم که در یک روز قابل اتمام باشند زیرا احساس می‌کنم در مسابقاتی که شبانه طول می‌کشند، عوامل غیرمنتظره و ناعادلانه زیادی وجود دارد.

یک باور وجود دارد که کبوتران ماده که به صورت طبیعی آموزش دیده‌اند، بیشترین شانس را برای پیروزی در مسابقات مسافت طولانی دارند. بنابراین سیستمی را در زیر شرح می‌دهم که در طول سال‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

من یک کبوتر ماده یک‌ساله را در مسافت‌های بالای ۵۰۰ مایل به مسابقه نمی‌فرستم و به دنبال کبوتران ماده‌ای هستم که دو سال یا بیشتر سن داشته باشند.

بهترین شرایط برای فرستادن یک کبوتر ماده، زمانی است که او ۱۰ تا ۱۲ روز روی تخم‌ها نشسته باشد، زمانی که او به طور کامل از تخم‌گذاری بازیابی شده و با انگیزه‌ی به دنیا آوردن جوجه‌ها است.

برای آماده‌سازی کبوتر ماده، او را می‌توان به دو یا سه مسابقه‌ی گرم‌کننده در مسافتی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ مایل، بسته به وضعیت نشستن او، فرستاد. سپس به او دو هفته استراحت داد (یعنی یک مسابقه را از دست بدهد) و سپس وارد مسابقه هدف ۵۰۰ مایلی شود، وقتی که او از مسابقات قبلی خود آماده، به طور کامل بازیابی شده و پر از انرژی برای مسابقه باشد.

برای دستیابی به زمان‌بندی مناسب نشستن، کبوتر ماده را می‌توان به دو مسابقه اول فرستاد وقتی که روی تخم‌ها نشسته است، تخم‌ها بعد از مسابقه دوم برداشته می‌شوند. اگر کبوتر در شرایط خوبی باشد، می‌توان او را به یک مسابقه کوتاه سوم نیز فرستاد و اگر در دو مسابقه اول راحت به زمان مسابقه رسیده باشد. سپس کبوتر یک مسابقه را از دست می‌دهد، بنابراین برای مسابقه ۵۰۰ مایلی او باید روی یک دسته جدید تخم‌ها حدود ۱۰ تا ۱۲ روز نشسته باشد.

برای پوشش جزئیات پاراگراف آخر با برخی تاریخ‌های مثال‌زده، خواننده باید به برنامه مسابقه خود نگاه کرده و به عقب برگردد.

در فدراسیون من، اولین مسابقه پرنده مسن (OB) در ۱۱ آوریل است، بنابراین پنج هفته قبل از آن تاریخ در اوایل مارس، آموزش OB را شروع می‌کنم. نرها و ماده‌ها باید به طور جداگانه آموزش ببینند تا تخم‌ها یا جوجه‌ها همیشه گرم و محافظت‌شده باشند. آموزش‌ها را از ۱۵ مایل شروع می‌کنم و به ۳۰ مایل افزایش می‌دهم. آموزش ادامه می‌یابد تا زمانی که کبوتران به سرعت مسابقه برسند که از نظر من برای ۳۰ مایل به معنی زمانی حدود ۴۵ دقیقه است. من کبوترهای ماده را دو روز قبل و بعد از تاریخ مورد انتظار تخم‌گذاری آموزش نمی‌دهم. اگر دما و هوا خوب باشد، زودتر شروع می‌کنم چون می‌خواهم زمانی که کبوترها روی تخم هستند به جای جوجه‌ها، مقداری آموزش داشته باشم.

تاریخ تقریبی که می‌خواهیم کبوتر ماده تخم بگذارد، ۱ تا ۳ آوریل است (۱۰ تا ۷ روز قبل از اولین مسابقه). از آنجا که کبوتر ماده معمولاً ۸ تا ۱۰ روز بعد از جفت‌گیری تخم می‌گذارد، تاریخ جفت‌گیری باید حدود ۲۲ تا ۲۳ مارس باشد. اگر بخواهید کبوترها را زودتر جفت کنید و یک یا دو جوجه بزرگ کنید، این نیز خوب است، به شرطی که برنامه تخم‌گذاری کبوتر ماده در برنامه‌ای که مورد نظر است (در مورد من اولین هفته آوریل) و برنامه آموزش کبوترها برای مسابقه متناسب باشد.

اگر با این تاریخ‌ها پیش برویم، اولین دور تخم‌ها برای دو مسابقه گرم‌کننده کوتاه اول فصل (۱۰۰ تا ۲۵۰ مایل) مناسب خواهد بود. بعد از مسابقه دوم، این تخم‌ها باید برای آماده‌سازی کبوتر ماده برای تخم‌گذاری دور دوم تخم‌ها برای مسابقه هدف ما برداشته شوند.

در بالا ذکر کردم که من ترجیح می‌دهم یک مسابقه در همان روز مسابقه به پایان برسد، که البته این می‌تواند به معنای رسیدن کبوترها در بخش‌های آخر روز (در تاریکی) باشد. برای آماده‌سازی کبوترهای خود برای پرواز کمی دیرتر در روز، برخی از پرتاب‌های کوتاه در اواخر بعدازظهر انجام دهید. ایده خوبی است که برخی چراغ‌ها روی کبوترخانه خود به خصوص تله‌ها داشته باشید تا وقتی که روز کم‌نور می‌شود، کبوترها بتوانند به‌راحتی به دام بیفتند. من در زمان تغذیه سوت و چراغ چشمک‌زن دارم تا کبوترها به‌طور مثبت با چراغ‌ها، سوت، غذا و ایمنی آشنا شوند. آن دسته از علاقه‌مندانی که کبوترهای خود را در مسابقاتی که انتظار دارند بیش از یک روز طول بکشد، باید کبوترهای خود را صبح زود و همچنین شب تمرین دهند تا به پرواز صبحگاهی و بازگشت برای صبحانه عادت کنند.

نرها نیز بر اساس سیستم‌های مشابه مسابقه می‌دهند، اگرچه بسیاری از علاقه‌مندان گزارش می‌دهند که نرها گاهی انگیزه بیشتری برای بازگشت به جوجه‌های جوان به جای تخم‌ها دارند، اما علاقه‌مندان باید به عادات و ویژگی‌های هر کبوتر توجه کنند تا بهترین نتایج را بگیرند.

انگیزه کبوتر همراه با آموزش دو عامل مهم در مسابقات موفق کبوتر هستند، یکی دیگر از عوامل فراهم کردن سوخت مناسب است. من عموماً یک ترکیب مسابقه با کیفیت خوب ارائه می‌دهم که وقتی کبوترها از مسابقه برمی‌گردند سبک‌تر می‌کنم و دو یا سه روز قبل از بسته‌بندی، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را بیشتر می‌کنم.


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب

آمارگیر وبلاگ